مدارا کردن با مردم، نوعی صدقه است
مدارا کردن با مردم هم نوعی صدقه است و بلایا و اضطرابها و آشفتگیها را از انسان دفع می کند و آرامش و آسودگی را برای آدمی به ارمغان می آورد.
حب و بغض که در علم اخلاق از آن به شهوت و غضب تعبیر می شود مهمترین انگیزه برای کسب فضائل و دوری از رذائل است. چرا که انسان تا چیزی را دوست نداشته باشد به سوی آن حرکت نمی کند و تا از چیزی متنفر نباشد از آن دوری نمی جوید .همین خواستنها و نخواستنها و دوستیها و دشمنیهاست که اساس زندگی انسان را تشکیل می دهد و با نبود آن شور و نشاط از زندگی رخت بر می بندد.با این بیان مشخص می گردد که شناخت خوبیها و بدیها نمی تواند به تنهایی موجب رشد و تکامل گردد و یا جهل و نادانی را یگانه علت سقوط بدانیم چون بدون خواستن و اراده، انگیزه حرکت به سمت خوبیها و دوری از بدیها محقق نمی شود.قرآن نیز در وصف پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله وسلم می فرماید: محمد و کسانی که با او هستند ، در برابر دشمنان سر سخت و در میان خودشان مهربان هستند.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) در جمله ای می فرمایند:مدارا کردن با مردم نصف ایمان است و نرمی مهربانی با آنان نصف زندگی است.
همچنین در برخی روایات آمده است که مدارا باعث می شود که مکافات بد و زندگی تلخ از انسان دور شود و هر آنکس که مدارا کردن در اخلاق و رفتار او را اصلاح نکند ، مکافات بد او را اصلاح خواهد کرد (یعنی مکافات ِ بد گریبانگیر او خواهد شد.)حضرت علی (علیه السلام) در جملات زیادی این آرامش بخشی و زندگی راحت را که در پرتو مدارا کردن امکان پذیر می شود را یادآوری و با بیان های مختلف تأکید می فرمایند.از جمله اینکه سلامت دین و دنیا در مدارا کردن با مردم است و نیز اینکه هرکس با دشمنان و مخالفین خود مدارا کند از جنگها و خشونتها در امان خواهد ماند(هر دو مورد در غرر الحکم)امام باقر (علیه السلام) می فرمایند:هر چیزی قفلی دارد و قفل ایمان دوستی با مردم است (یعنی تا انسان مردم دار نشود در خانه ایمان به روی او بسته استچنانکه پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) نیز در جمله ای نغز خشونت و نرمی و مدارا را در مقابل هم قرار داده و یکی را مایه ی شومی و بدبختی و دیگری را مایه ی میمنت و برکت می داند:رفتار مدارا جویانه نمونه ای از یک رفتار و عمل خرمندانه و کامل است. گرچه خود ِ مدارا به فرمودهء حضرت علی (علیه السلام) میوه ی خرد است [غررالحکم] و لیکن جدای از این خردمندی از لحاظ دینی و عقیدتی نیز کاملترین رفتار در مواجهه ی با مردم و به خصوص در مواجهه با مردمی که رفتاری جاهلانه و غیر خردمندان با انسان دارند مدارا کردن است.
مدارا با مردم صدقه است:چنانکه در تعبیری ظریف، پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) مدارا کردن با مردن را «صدقه» می دانند:یعنی همانطور که صدقه از انسان دفع بلا می کند. مدارا هم بیماریها و بلایا و پیشامدها را از شما دفع می کند)؛ مدارا کردن با مردم هم نوعی صدقه است و بلایا و اضطرابها و آشفتگیها را از انسان دفع می کند و آرامش و آسودگی را برای آدمی به ارمغان می آورد.آنچنان مسأله ی مدارا پر اهمیت است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) می فرماید : هرگاه خداوند اراده فرماید که برای اهلِ خانه ای و در محیط خانواده ای خیر و نیکی برقرار گردد ، آن خانواده و ارتباطات فیمابین آنها را آمیخته ی با رِفق و مدارا می سازد و آنان را در فضای آرامبخش رِفق و دوستی و ملایمت و مدارا وارد می سازد:و مسأله به اینجا متوقف نمی شود ، بلکه از این رفق و مدارا خیرات و برکات دیگری نیز در آن خانواده جاری می گردد چنانکه از امام صادق (علیه السلام) روایت شده است که فرمودند:هرخانواده ای که نسبت به هم دیگر با رفق و مدارا برخورد کنند (این نعمت مدارا را قدر بدانند) خداوند هم به رزق و روزی آنان وسعت می بخشد و روزی فراوان نصیب آنان می سازد.
مدارا با مردم نتیجه ی دوست داشتن مردمپس از اینکه انسان (به مقتضای دین و انسانیتش)، عاشق مردم شد دیگر مدارای با آن کار سختی نیست. صفتی که به قول حافظ آسایش دو گیتی را در پی دارد:
آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است با دوستان مروت با دشمنان مدارا
سایت تبیان-فرآوری: زهرا اجلال