راهی به سوی آفتاب

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

8 شوال سالروز تخريب بقيع / يوم الهدم

25 مرداد 1392 توسط طاها

تا به حال نام يوم الهدم را شنيده ايد ؟ يوم الهدم يعني روز ويران کردن …

در هشتم شوال سال 1344 هجري قمري پس از اشغال مکه ، وهابيان به سرکردگي عبدالعزيزبن سعود روي به مدينه آوردند و پس از محاصره و جنگ با مدافعان شهر، سرانجام آن را اشغال نموده ، مأمورين عثماني را بيرون کردند و به تخريب قبور ائمه بقيع و ديگر قبور هم چنين قبر ابراهيم فرزند پيامبر اکرم – صلي الله عليه و آله و سلم – قبور زنان آن حضرت ، قبر ام البنين مادر حضرت اباالفضل العباس – عليه السلام – و قبر عبدالله پدر پيامبر و اسماعيل فرزند امام صادق – عليه السلام – و بسياري قبور ديگرپرداختند. ضريح فولادي ائمه بقيع را که در اصفهان ساخته شده بود و روي قبور حضرات معصومين امام مجتبي ، امام سجاد ، امام باقر و امام صادق – عليهم السلام – قرار داشت را از جا در آورده ، بردند . اما اين اولين حمله آنان به مدينه نبود . آنان در سال 1221 هجري نيز يک بار ديگر به مدينه هجوم برده ، پس از يک سال و نيم محاصره توانسته بودند آن شهر را تصزف کنند و پس از تصرف اقدام به غارت اشياي گرانبهاي حرم پيامبر – صلي الله عليه و آله و سلم – و تخريب و غارت قبرستان بقيع نمودند .

طبق نقل تاريخي آن ها در اين حمله چهر صندوق مملو از جواهرات مرصع به الماس و ياقوت گرانبها و حدود يکصد قبضه شمشير با غلاف هاي مطلا به طلاي خالص و تزيين شده به الماس و ياقوت و … به يغما بردند . و اين نيز نخستين حمله آنان به مقدسات اسلامي نبود . صلاح الدين مختار نويسنده و مورخ وهابي در کتاب “تاريخ امملکه العربيه السعوديه کما عرفت” بخشي از افتخارات وهابيت در حمله به کربلاي معلي را چينن شرح مي دهد : در سال 1216 اميرسعود در رأس نيروهاي بسياري از مردم نجد و حبوب و حجاز و تهامه و نواحي ديگر به قصد عراق حرکت نمود و در ماه ذي القعده به شهر کربلا رسيد و آن را محاصره کرد . سپاه مذکور باروي شهر را خراب کردند و به زور وارد شهر شدند . بيشترمردم را در کوچه و بازار و خانه ها به قتل رسانيدند و نزديک ظهر با اموال و غنائم فراوان از شهر خارج شدند ، سپس در محلي به نام ابيض گرد آمدند . خمس اموالرا خود سعود برداشت و بقيه را به هر پياده يک سهم و به هر سوار دو سهم قسمت کرد .(چون به نظر آنها جنگ با کفار بود)


عثمان بن بشر از ديگر مورخان وهابي درباره حمله به كربلا چنين مي نويسد: “… گنبد روي قبر (يعني قبر امام حسين عليه السلام) را ويران ساختند و صندوق روي قبر را كه زمرد و ياقوت و جواهرات ديگر در آن نشانده بودند، برگرفتند و آنچه در شهر از مال و سلاح و لباس و فرش و طلا و نقره و قرآن هاي نفيس و جز آن‌ها يافتند، غارت كردند و نزديك ظهر از شهر بيرون رفتند در حالي كه قريب به 2000 تن از اهالي كربلا را كشته بودند.”


جالب اين جاست كه مورخ مزبور نام كتاب خود را “عنوان المجد في تاريخ نجد” گذاشته و از اين وقايع به عنوان نشانه‌هاي مجد و شكوه و عظكت وهابيت ياد كرده است!


اما اين فقط شيعيان و اماكن مقدسه آن‌ها نبودند كه وهابيان آثار مجد و شكوه خود را در آن به نمايش گذاشته‌اند، مكه مكرمه و طائف نيز از حملات آنان در امام نماند. “جميل صدقي زهاوي” در خصوص فتح طائف مي نويسد: “طفل شيرخواره را بر روي سينه مادرس سر بريدند، جمعي را كه مشغول فراگيري قرآن بودند كشتند، چون در خانه‌ها كسي باقي نماند، به دكان‌ها و مساجد رفتند و هر كس بود، حتي گروهي را كه در حال ركوع و سجود بودند، كشتند. كتاب‌ها را كه در ميان آن‌ها تعدادي مصحف شريف و نسخه‌هايي از صحيح بخاري و مسلم و ديگر كتب فقه و حديث بود، در كوچه و بازارافكندند و آنها را پيمال كردند.”


سرزدن اين قبيل امور از پيروان محمد بن عبدالوهاب شگفت نيست! تابعان كسي كه همه مسلمانان را كافر و مشرك مي دانست و مكه و مدينه را قبل از آنكه به دست وهابيان بيافتد، دارالحرب و دارالكفر!مي دانست. در كتاب “الدررالسنيه” مي خوانيم:


“وي - محمد بن عبدالوهاب – از صلوات بر پيامبر صلي الله عليه و اله نهي مي‌كرد و از شنيدن آن ناراحت مي‌شد. صلوات فرستنده را اذيت مي‌كرد و به سخت‌ترين وجه مجازات مي نمود.


حتي او دستور داد مرد نابيناي متديني را كه مؤذن بود و صوت خوشي داشت، چون به حرف او گوش نداده، بر پيامبر صلوات فرستاده بود، به قتل رسانند. بسياري از كتب مربوط به صلوات بر پيامبر صلي الله عليه و آله را به آتش كشيد و به هريك از پيروانش اجازه مي داد قرآن را مطابق فهم خود تفسير كند.”


محمد بن عبدالوهاب به نوبه‌ي خود در اعتقادات پيرو"ابن تيميه حنبلي” است، كه در قرن هشتم هجري مي‌زيسته است، از ابن تيميه عقايد جالبي نقل شده است. از جمله اينكه او خدا را جسم مي‌دانست! براي ذات مقدس خداوند دست و پا و چشم و زبان و دهان قائل بود! ابن بطوطه جهانگرد معروف در سفرنامه‌ي حود مي گويد: “ابن تيميه را بر منبر مسجد جامع دمشق ديدم كه مردم را موعظه مي‌كرد و مي‌گفت: خداوند به آسمان دنيا مي‌آيد، همان گونه كه من اكنون فرود مي‌آيم! سپس يك پله از منبر پائين مي‌آمد!”


عقايد او آنچنان سخيف و بي‌مقدار بود كه خود اهل سنت وي را به زندان افكندند و در رد او كتب متعددي را به رشته تحرير درآوردند.


اين قطره‌اي كوچك از مرداب اعتقادات و عملكرد وهابيان در طول اين ساليان است. در طول اين دوران دانشمندان زيادي چه شيعه و چه سني به نقد عقايد وهابيت دست زده‌اند و به شبهات گوناگون آنان پاسخ داده‌اند. يكي از شبهات آنان مسأله‌ي بناء بر قبور است. آن‌ها ساختن بنا اعم از مسجد يا غير آن را بر قبر حرام مي‌دانند. در اين نوشتار سعي مي كنيم پاسخي مناسب به شبهه‌ي مذكور بدهيم. نخست آنكه: اين شبهه‌ي آنان را صريح آيه‌ي 21 سوره كهف دفع مي‌نمايد، كه در خصوص ماجراي اصحاب كهف از قول مومناني كه مي‌خواستند ياد اصحاب كهف را گرامي دارند مي فرمايد: لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِم مَّسْجِدًا (بي ترديد بر روي قبور آنان مسجدي بنا مي كنيم) دوم آنكه: هنگام ظهور اسلام و در دوران فتوحان اسلامي بناهايي بر قبور انبياء گذشته وجود داشت. از جمله مي‌توان به قبر حضرت داوود و حضرت موسي در بيت المقدس اشاره نمود. جالب اينجاست كه خليفه دوم كه طبق نظر اين آقايان از صحابه است و معصوم، خود براي انعقاد پيمان صلح به بيت المقدس رفت و پس از تسلط بر آن شهر، اقدامي در راستاي از بين بردن اين قبور به عمل نياورد…


اما به راستي قومي كه در تاريخ نه چندان طولاني خود، چنان كه از زبان مورخين خودشان شنيديم قرآن‌ها را در خيابان‌ها لگد مال ساختند و در قتل عام پيروان علي عليه السلام و ساير خلفا فرقي نگذاشتند و مجد خود را در غارت و قتل جستجو مي كردند، شايستگي اين را دارند كه مخاطب يك استدلال قرآني و يا حتي تاريخي قرار گيرند؟!


منبع: سایت دکتر قزوینی

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 2 نظر

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(0)
4 ستاره:
 
(1)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
4.0 stars
(4.0)

موضوعات: مناسبتهای نورانی لینک ثابت

نظر از: سرور [بازدید کننده] 
  • http://soroor222.blogfa.com>
سرور
4 stars

سلام وب زیبای دارید اگر تمایل داشتید تبادل لینگ کنیم
deznj.blogfa.com
soroor222.blogfa.com

1392/05/26 @ 17:43
نظر از: ذره و آفتاب [عضو] 
  • معاونت پژوهش شاهین دژ
  • ذره و آفتاب

بنویسید ” حرم ” کور شود چشم حسود
بنویسید سر آرند ملائک به سجود

بنویسید که زیباست بدون گنبد
بنویسید که زیباست شبیه مشهد

سالیانی ست که با داغ بقیع میسوزیم
فانی شعله ی عشقیم، جهان افروزیم

مژده بر دیده که زائر شدنی خواهد بود
مجلس هروله دایر شدنی خواهد بود

عاقبت چشم عدو نیز خزان خواهد دید
عوض آنچه به ما رفت گران خواهد دید

بنویسید ” بقیع ” گریه به راه اندازید
رخنه در سینه نمایید وَ آه اندازید

قلمی دست بگیرید که تشریح کنید
غزلی ساخته آن را پُرِ تلمیح کنید

ب ” یعنی که بسوزیم بر این غربت عشق”
قاف ” یعنی قسمی هست که بر تربت عشق”

خوردم و غصه ی ایام گریبان گیرم
شد و انگار همین بود همه قسمت عشق

ی ” یعنی یخ ما آب نشد تا امروز”
پشت ابر است یگانه رخ آن طلعت عشق

عین ” عطریست که در بین فضا پیچیده”
وه چه مستی دهد این تربت خوش نکهت عشق

بنویسید که ما چشم به ره دوخته ایم
جزو زریّه ی کاشانه ی در سوخته ایم …

1392/05/26 @ 11:05


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

آذر 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

راهی به سوی آفتاب

راهی به سوی آفتاب

پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم):مَن ماتَ وَلََم یَعرِف اِمامَ زَمانِه ماتَ میتَةََ الجاهِلیَه(هر کس بمیرد وحال آنکه امام زمان خود را نشناخته باشد به مرگ جاهلیت مرده است) کمال الدین وتمام النعه.ج2.ص409.ج9 کار فرهنگي همان چيزي است که حاضرم جانم را فدايش کنم....امام خامنه اي
  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

موضوعات

  • مهدوی
  • مناسبتهای نورانی
  • سخنی از بزرگان
  • دل نوشته
  • راز شادابی
  • راهی به سوی آفتاب
  • مهمانی آیه ها
  • نمونه ای از سربازان مولا
  • معرفت آفتاب
  • راههای شیطان
  • خانواده ورسانه
  • شهادت نامه
  • یادگاری از شهدا
  • طلبه
  • بیشتر بدانید
  • lمهمانی خدا
    • برگی از دعای روز
  • شرحی از خطبه حضرت زهرا(س)

اجزای مفید دیگر

حدیث


مترجم سایت

مترجم سایت


فال حافظ


وبلاگ-كد تاريخ هجري

جستجو

خبرنامه

آخرین نظرات

  • پشتیبانی کوثر بلاگ  
    • ₪ آموزش وبلاگ نویسی و پشتیبانی کوثر بلاگ ₪
    • فراخوان ها و مسابقات کوثر بلاگ
    در ده فکری که مومن قبل از خواب میکند
  • حسن رخشی در نرم افزار محاسبه اعمال
  • نرجس خاتون(س) شاهین شهر  
    • مدرسه علمیه نرجس خاتون شاهین شهر
    در راز جوان ماندن (کاملا علمی)
  • رحیمی  
    • محدثه بروجرد
    در روزهای آخر مهمانی خدا
  • رحیمی  
    • محدثه بروجرد
    در روزهای آخر مهمانی خدا
  • *مهدی یار*  
    • *مهدی یار*
    در راز جوان ماندن (کاملا علمی)
  • طلبه حقیر(حمیداوی)  
    • رهبر من ......!
    در راز جوان ماندن (کاملا علمی)
  • عترت سادات خاموشی  
    • الغدير تهران
    در راز جوان ماندن (کاملا علمی)
  • رعیت در دختران شعیب ،دختران پاکدامنی وحیا
  • زهرا در توصیه حاج شیخ رجبعلی خیاط(وختم من یتق الله..)
  • خادم الشهدا  
    • سالار تنها
    در راز جوان ماندن (کاملا علمی)
  • اخبار مهدوی  
    • http://ahd-4.persianblog.ir>
    در راز جوان ماندن (کاملا علمی)
  • گفته ها و ناگفته های یک طلبه  
    • گفته ها و ناگفته ها
    • طلبه
    در راز جوان ماندن (کاملا علمی)
  • مدیریت استان مازندران  
    • مدیریت مازندران
    در راز جوان ماندن (کاملا علمی)
  • مرادی  
    • شمیم ولایت
    • نشریه الکترونیکی پاسداران ولایت
    در هشت دلیل کوتاه از دلایل کمک به سوریه
  • سامانه تبلیغی منبرنگار  
    • http://www.menbarnegar.ir>
    در هشت دلیل کوتاه از دلایل کمک به سوریه
  • خادم محمدرضابراتی ریزی در آشنایی با شهید حسین قجه ای
  • یادگاری  
    • یادگاری
    • عطر چفیه ها
    • وبلاگ حضرت زینب سلام الله علیها یزد
    در برای چه وارد حوزه علمیه شده اید؟
  • ربیع الانام  
    • « ربیع الانام »
    در حال وهوای حوزه مان
  • عزیزی در برای چه وارد حوزه علمیه شده اید؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس