روزه ،تجلی گاه تقوا
امروز مهمان آیه 183سوره بقره میرویم :
یا اَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقُونَ
ای کسانی که ایمان آورده اید ،روزه بر شما مقرر گردیده همانگونه که بر کسانیکه پیش از شما بودند مقرر شده بود ،باشد که پرهیز گار شوید.
از این آیه می آموزیم که:
تقوا,به معنای خویشتن داری از گناه است.بیشتر گناهان,از دوریشه غضب و شهوت سر چشمه میگیرد و روزه جلوی تندی این دو غریزه را میگیرد و لذا سبب کاهش فساد و افزایش تقواست.
لوحی از زیبایی های آیه:
1-این آیه می فرماید :فرمان روزه مختص شما مسلمانان نیست,در امت های پیشین نیز این قانون بوده است
“کَما کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِن قَبلِکُم”
2-قرآن در این آیه فلسفه روزه (تقوا) را بیان داشته است .زیرا اگر مردم نتیجه کاری را بدانند ،در انجامش نشاط بیشتری از خود نشان میدهند “لَعَلَّکُم تَتَقونَ”
بر گرفته از تفسیر نمونه جلد 1
آداب قرآن خواندن
2-استعاذه: “وَاِمُّا یَنزَغَنَّکَ مِن ْالشَّیْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ”
استعاذه ،ادب معنوی قرآن است و نازل ترین درجه ی آن این است که بگوید “اعوذ باللَّه من الشیطان الرجیم “که به معنای “پناه بردن"است.البته ;تلاوت کننده قرآن باید در دل نیز به این مساله اعتقاد داشته باشد و در تمام مدت قرائت به خدای سبحان پناه ببرد و خود و قلب خود را به او واگذارد و در حُصن حصین او متحصن شود تا مبادا وسوسه های شیطانی اورا از یاد ونام خدا غافل سازد وبه امور دیگر مشغول نماید.
موسسه قرآنی انصار ولایت